***   ترویج تفکر علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

مزایای عضویت در سایت

elektronik sigara elektronik sigara ukash ukash zirkonyum diş satış ve resmi sitesi zirkonyum diş

ورود اعضا



امروز

جمعه, 28 مهر 1396

بانک اطلاعات تخصصی

پروژه ملی مسیر

خرید یکپارچه بلیت سفرهای برون شهری

اعضای آنلاین

ما 102 مهمان آنلاین داریم
 
سفر بین شهری با سرعت صوت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تصور کنید طی تنها چند دقیقه از تهران به مشهد بروید آن هم ارزان و بی خطر. این کاری است که هایپرلوپ قرار است انجام دهد. ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و SpaceX مطرح شد، درباره ساخت کپسولی است که می تواند در لوله های آلومینیومی کم اصطکاک با سرعت حدود 800 مایل بر ساعت (۱۲۸۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

به نظر بسیار هیجان انگیز و دیوانه وار می آید. وقتی ماسک آن را معرفی کرد، گفت که توانسته اند پروتوتایپ طرح هایپرلوپ را بسازند. اما چنین پروژه ای برای کسی که دو شرکت بزرگ را با ایده هایی بسیار رویایی اداره می کند، زیر دست و پا گم می شود. ماسک می گوید: «اگر این پروژه برای من اولویت داشت، احتمالاً می توانستم طی یک یا دو سال انجامش دهم.» حالا که ایلان ماسک با تسلا و SpaceX در افق محو شده، شاید بهتر باشد شخص دیگری به دنبال این پروژه برود. اینجاست که Hyperloop Technologies وارد می شود. شروین پیشه ور، سرمایه گذار ایرانی الاصل یکی از مهمترین اشخاص در رهبری این پروژه است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

4

همانطور که احتمالاً حدس زده اید، هایپرلوپ آمده تا آینده صنعت حمل و نقل را رقم بزند. این شرکت از یک سال پیش به طور مخفیانه فعالیت می کرد تا این که در مقاله ای که Forbes منتشر کرد، از فعالیت های هایپرلوپ صحبت شد. شرکت Hyperloop Technologies سرشار از نخبگان با استعداد و البته سرمایه است. همین عوامل، آن را به بهترین گزینه برای تحقق ایده هایپرلوپ تبدیل می کنند.

پروپوزال هایپرلوپ ابتدا در سال 2013 در 58 صفحه آماده شد. این ایده به جابجایی با سرعت بالا (نزدیک به سرعت صوت) با استفاده لوله های خالی از هوا می پردازد و اکنون شرکت Hyperloop Technologies پیگیری و اجرای آن را برعهده گرفته است. با وجود شروین پیشه ور، جیم مسینا (Jim Messina) قائم مقام سابق ستاد کاخ سفید و بروگان بم بروگان (Brogan BamBrogan) از مهندسان سابق SpaceX، ظاهرا هیچ خلاء نبوغی در این شرکت احساس نمی شود.

پروژه هایپرلوپ در سال اول که به صورت مخفیانه فعالیت خود را آغاز نمود، با سرمایه اولیه 8.5 میلیون دلار به صورت یک استارت آپ شروع به کار کرد. هدف امسال آن ها، جذب سرمایه و رساندن این مبلغ به 80 میلیون دلار است. شروین گفته که ما از نظر مالی مشکلی نخواهیم داشت. اگر بتوانیم اثبات کنیم که ساختن این ایده امکان پذیر است، سرمایه مانند سیل به سمت ما جاری خواهد شد. او که به عنوان یک سرمایه گذار ریسک پذیر شناخته شده، آمادگی اش را برای سرمایه گذاری شخصی 40 میلیون دلاری اعلام کرده است.

بروگان می گوید: «ما افراد، ابزار و فناوری اش را داریم و می توانیم انجامش دهیم.» اما همه مشکلات به مسائل داخلی شرکت و ساخت ایده مربوط نمی شوند. افرادی که با هایپرلوپ سر و کار دارند باید درک و استعداد بالایی داشته باشند. بروگان می گوید: «من به استخدام افرادی نیاز دارم که مهارت خوبی در فهمیدن چیزی که نمی دانند، داشته باشند.» این پروژه با مشکلات شهری و طبیعی مانند زلزله، حق تقدم راه ها و ... نیز دست و پنجه نرم می کند. با این وجود، شروین معتقد است که هایپرلوپ دنیا را تغییر خواهد داد و در صورت موفقیت پروژه، تمامی مشکلات حقوقی و سیاسی از سر راه برداشته خواهند شد.

3

هایپرلوپ مانند هواپیما سریع و از قطار ارزان تر است، در هر آب و هوایی کار می کند و فاقد آلودگی است. فاز اول پروژه به ساختن مسیر بین لاس وگاس و لوس آنجلس اختصاص دارد و Hyperloop Technologies تمام تمرکز خود را به آن معطوف کرده است. البته فعلاً مسافران نمی توانند با آن جابجا شوند و برای جا به جایی کالا در نظر گرفته شده است. کالاها درون کپسول مخصوصی که Cargoloop نام دارد قرار داده می شوند که می توانند به سرعت درون لوله های خلاء حرکت کند. این شرکت برای دوری از مشکلات راه و مسائل حقوقی، راه دریا را انتخاب کرده که لوله ها در زیر آب قرار می گیرند. تخمین زده شده که در صورت عملی شدن پروژه، مسافت بین لوس آنجلس تا لاس وگاس طی تنها 20 دقیق پیموده شود.

تنها کسی که جای خالی او در هایپرلوپ احساس می شود، ایلان ماسک است. با این وجود، از نبود او نگران نیستیم. بخش حمل و نقل شرکت هایپرلوپ که Hyperloop Transformation Technologies (به اختصار HTT) نام دارد، 200 نفر از بهترین متخصصان و دانشمندان جهان از سیسکو، بوئینگ، هاروارد و ... را در خود جای داده که به بهترین شکل کار خود را انجام می دهند. در بین تمام این افراد، نام شروین پیشه ور بیش از بقیه می درخشد. او در سیلیکون ولی از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است.

6

بگذارید بیشتر با شروین پیشه ور آشنا شویم. شروین در ایران متولد شد. در دوران مدرسه، زبان انگلیسی او به قدری ضعیف بود که معلمش قصد مردود کردن او را داشت اما با اصرار پدرش، او را قبول کرد. شروین زمانی که 10 سالش بود، به رادیو زنگ میزد و مانند آدم بزرگ ها درباره مسائل سیاسی خاورمیانه بحث می کرد. برادرش افشین می گوید: «به نظرم او 40 ساله به دنیا آمد.»

خانواده پیشه ور پس از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی به آمریکا مهاجرت کردند. شروین در دانشگاه برکلی به تحصیل در رشته زیست شناسی مولکولی پرداخت اما بعدها به خاطر علاقه اش به کامپیوتر، به سمت فناوری اطلاعات رفت. او حدود 13 سال پیش، شرکت WebOSInc را تأسیس کرد و سیستم عامل مبتنی بر وب webOS را ساخت که بعداً HP آن را خرید. آن زمان ما حتی نام پردازش ابری را هم نشنیده بودیم. او همچنین سرویس webs را ساخت که میلیون ها کاربر دارد. این سرویس نیز به قیمت 117.5 میلیون دلار به شرکت Vistaprint فروخته شد. شروین پیشه ور در سال 2011 به فعالیت های سرمایه گذاری روی آورد و در سرویس های مختلفی مثل Tumblr، Uber و Warby Parker سرمایه گذاری کرد.

شخصیت تأثیرگذار او روی پیشبرد پروژه تأثیر بسزایی دارد. در سال 1972 ایده ای مشابه هایپرلوپ توسط رابرت سالتر (Robert Salter) مطرح شد که در آن، قطارهای زیرزمینی با سرعت صوت، مسافران را جا به جا می کردند. این پروژه کار به جایی نبرد اما حالا فضای ایجاد شده در رابطه با پروژه هایپرلوپ، خبر از عملی شدن آن در آینده ای نه چندان دور می دهد.

1

ایده هایپرلوپ برای اولین در کنفرانس AllThingsD 2013 توسط پیشه ور به اطلاع عموم رسید: «ایلان، تو ایده ای داری که ما قبلاً درباره اش با هم صحبت کرده ایم، هایپرلوپ. من دوست دارم به حضار بگویی که چیست و چگونه می تواند دنیا را تغییر دهد.» و این گونه بود که ایده هایپرلوپ به اطلاع عموم رسید.

پس از رونمایی از ایده، با بزرگنمایی هایی هم که پیشه ور انجام داده بود، خبر هایپرلوپ در اینترنت و رسانه ها گل کرد. چند وقت بعد، شروین به دیدار اوباما در کاخ سفید رفت و درباره هایپرلوپ با او صحبت کرد. اوباما قول داد که گزارش ماسک از ایده را بخواند. او به قولش عمل کرد و به گفته پیشه ور، قرار شد که هفته بعد، ایده را در اداره علم و فناوری بررسی کنند. او همچنین توانست توجه لری پیج را نیز به این پروژه جلب کند.

پروژه به سختی پیشرفت می کرد و مقاوت پیشه ور کمتر شده بود. مسینا می گوید: «شروین خیلی زود متوجه شد که کارشان مشکلات سیاسی دارد. اما این یک تجارت معمولی نیست، یکی از کارهایی است که اگر انجامش دهیم، می تواند همه چیز را تغییر دهد. اگر زود تصمیم بگیریم و کار را شروع کنیم، شدنی است. پرواز به مریخ که نیست.» وقتی ماسک به تولد 40 سالگی شروین آمد، به کمک او توانست David Sacks را که در PayPal، مدیر ارشد اجرایی ماسک و بنیان گذار شرکت Yammer بود را به جمع خودشان اضافه کند. دیوید به تازگی شرکتش یامر را به قیمت 1.2 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته بود و گزینه خوبی برای دعوت به سرمایه گذاری به شمار می رفت.

2

هایپرلوپ پروژه بسیار پر هزینه ای است. تخمین زده شده که ساختن لوله مخصوص دو طرفه، برای هر مایل 45.5 میلیون دلار هزینه می برد. البته Jamen Koos که رهبری تیم مدیریت محصول HTT را برعهده دارد، گفته که می توانیم با یافتن مواد دیگر و راهکارهای خلاقانه، این مبلغ را به 20 میلیون دلار کاهش دهیم. با این وجود، هنوز هم هزینه ها بالاست اما به عقیده پیشه ور، مشکل محسوب نمی شود. Hyperloop Technologies قصد دارد امسال 80 میلیون دلار سرمایه جذب کند. پیشه ور نسبت به هایپرلوپ بسیار جدی است و آمادگی خودش برای سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری را اعلام کرده است.

ماسک نیز روی پروژه موشک Falcon 1 تعصب زیادی داشت و برای آن 100 میلیون دلار از جیب خودش خرج کرد. این پروژه 3 بار شکست خورد تا موفق شد و موشک توانست به مدار خودش برسد و دور زمین گردش کند. نظرات پیتر دیاماندیس (Peter Diamandis) از اعضای هیئت مدیره هایپرلوپ نیز با ماسک همسو است و درباره هایپرلوپ گفته: «زمانش رسیده که دست از ساختن اپلیکیشن های عکاسی برداریم و برای سیاره مان کاری کنیم.»

پیشه ور معتقد است در صورت موفقیت در ساختن یک نمونه اولیه و عملی برای اثبات کارایی پروژه هایپرلوپ، سرمایه های عظیمی به سمت شرکت جاری می شود. او به این پروژه بسیار امیدوار است و قصد دارد با آن تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کند: «ما شاهد پایان یک تمدن و شروع تمدنی دیگر هستیم، و این زیرساخت حمل و نقلی که ما در حال ساختش هستیم، شروع آن خواهد بود. راه بازگشتی نیست.»

 

منبع: دیجیاتو

 
ضرورت همکاری سیستم حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در تشریح وظایف معاونت حمل و نقل در این حوزه اعلام کرد: قطعا هیچ‌گونه موازی‌کاری در فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت با سایر بخش‌های وزارت‌خانه وجود نداشته و كارهای مهمی در دست انجام داریم. به همین دلیل انتظار داریم تا تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها در حوزه مربوطه، خود را متولی فعالیت‌ها دانسته و در مسیر سیاست‌های اعلام شده از طرف این معاونت (كه در راستای سیاست‌های كلان وزارتخانه است) گام بردارند.

تقی‌زاده در ادامه با تأکید براینکه اكثر فعالیت‌ها در حوزه معاونت حمل و نقل چند وجهی بوده و   فرامدی است گفت: به طور مثال وقتی گزارش عملكرد حمل و نقل (سالانه یا در طول نوروز و ...) ارائه می‌شود، معمولا می‌گوییم كه هر مد حمل و نقلی چه عملكردی داشته و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته چگونه بوده، اما امسال ما علاوه بر این گزارش، عملكرد مدها را با یكدیگر مقایسه كرده و برای آن تحلیل استخراج كردیم. مثلا گفتیم كه در نوروز امسال شاهد کاهش مسافران در بخش حمل و نقل اتوبوسی و عدم افزایش در بخش ریلی و در مقابل افزایش مسافران در بخش هوایی و افزایش در بخش سفر با خودرو شخصی بودیم، این مسئله از سویی مثبت و از سویی دیگر تأثیرات منفی خواهد داشت.

به گفته وی افزایش تمایل مسافرین نسبت به استفاده از حمل و نقل هوایی امری مثبت و خوب به شمار می‌رود زیرا هواپیما یك وسیله حمل و نقل عمومی است ، اما در مقابل ، تمایل مردم به سوی استفاده از خودرو شخصی، بسیار منفی و خطرناک بوده و بخش حمل و نقل برون‌شهری ما را به سوی خودرو محوری سوق می‌دهد. این یعنی ترافیك بیشتر ، مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوای بیشتر و ایمنی كمتر و این به معنای دور شدن از هدف است. پس ما هرچه سریعتر باید این جهت حركتی را به هم بزنیم.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براینکه با افزایش ترافیک در شهرهای مقصد، آلاینده‌ها و مشکلات ناشی از آن نیز افزایش پیدا می‌کند گفت: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا همانند ما، متولی حمل و نقل برون‌شهری وزارت راه و همچنین حمل و نقل درون‌شهری شهرداری‌ها هستند که همواره با یکدیگر در ارتباط بوده و مشکلات را در تعامل با هم برطرف می‌سازند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: در حقیقت ما نباید نسبت به مشکلات ایجاد شده در سایر حوزه‌ها بی‌تفاوت باشیم چرا که این دو بخش درون شهری و برون شهری به نحو جدایی ناپذیری در راستای یکدیگر عمل می‌کنند.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به چگونگی و چرایی بررسی علل کاهش تمایلات مسافرین در استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور اعلام کرد: ما باید به ریشه‌یابی این مسئله بپردازیم، قطعا می‌توانیم بگوییم که بخشی از این مشکل در رابطه با قیمت سوخت است زیرا در حال حاضر سوبسیدی که به سوخت خودروهای ما در کشور تعلق می‌گیرد از سوبسید پرداختی به سیستم حمل و نقل عمومی بالاتر است به همین دلیل طبیعی است که افراد تمایل بیشتری به سفر با وسیله شخصی خود دارند تا ناوگان حمل و نقل عمومی.

وی ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی برون شهری را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه دانست و گفت: این سیستم ها از لحاظ مشتری مداری و جلب رضایت مردم در سطح بالایی قرار ندارند. تاخیرهای زیاد ، عدم پاسخگوئی مناسب و ایرادات بسیار دیگر منجر به كاهش انگیزه استفاده از حمل و نقل عمومی برون شهری می گردد. عامل دیگر "ضعف سیستم های حمل و نقل همگانی درون شهری" است كه منجر به افزایش سفرهای برون شهری با خودرو شخصی می گردد. متأسفانه شرایط فعلی در کشور ما به گونه ای است که اگر با خودرو شخصی سفر نکنید، در رفت و امد با سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای مقصد دچار برخی مشکلات می‌شوید در نتیجه  ناکارامدی این سیستم در شهرها اثرگذار بوده و انگیزه مردم را در استفاده از آن کاهش می‌دهد.

تقی‌زاده در ادامه تغییر نگرش را بخش دیگری از وظایف معاونت حمل و نقل اعلام کرد و افزود: بسیاری از مشکلات فعلی ما ناشی از تفاوت نگرش مدیران با نگرش‌های جهانی است، به طور مثال آلودگی هوا مشکلی است که به اعتقاد من بسیار ساده‌تر از آنچه که تصور می‌شود و همچنین بدون اختصاص بودجه اضافی در کشور طی ۴ الی ۵ سال قابل رفع است، این درحالی است که بسیاری از مدیران تصور می‌کنند این مشکل و یا مشکلات مشابه در حوزه حمل و نقلی کشور با هزینه بسیار زیادی حل می‌شود.

این مقام مسئول تحلیل‌های کلان داخلی و بین‌المللی در زمینه حمل و نقل را بخش دیگری از وظایف معاونت حمل و نقل اعلام کرد و افزود: همانطور که همه می‌دانیم بحث ترانزیت از ابعاد امنیتی، درآمدزایی و ارتقای اهمیت و نقش کشور در منطقه بسیار حائز اهمیت است، ما در معاونت حمل و نقل گروهی را جهت بررسی و تحلیل اتفاقات مربوط به این حوزه (در منطقه و کشورهای همسایه) ایجاد کرده و جلساتی را به طور منظم در این‌ رابطه برگزار می‌کنیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: در حقیقت در این جلسات بحث می‌کنیم که چه اتفاقاتی در حوزه ترانزیت در منطقه در حال وقوع است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم چرا که برخی از کشورها به دلیل رقابت با ایران مسیرهایی را جایگزین محورهای عبوری از کشور می‌کنند، برای مثال کشور روسیه و ترکمنستان در رقابت با جاده ابریشم مسیرهایی را جایگزین این جاده انتخاب کرده و از آن طریق ترانزیت انجام می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه مسائل زیست‌محیطی و ارزیابی تسهیلات اجتماعی و فرهنگی را موارد دیگری از وظایف این معاونت برشمرد و گفت: ارزیابی تسهیلات اجتماعی بدان معناست که در زمان اجرای یک پروژه عمرانی باید علاوه بر ابعاد فیزیکی به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... نیز توجه شود. به طور مثال در زمان اجرای آزادراه تهران – شمال باید بررسی کنیم که شاغلان اطراف جاده چالوس پس از بهره‌برداری از این مسیر دچار مشکل می‌شوند یا خیر و چه تبعات اجتماعی برای آن‌ها دارد که در نهایت در جهت کاهش و یا رفع آن‌ها گام برداریم.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده این معاونت در حوزه‌های مسافری، باری، حمل  و نقلی و ایمنی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود تمام قدمتی که دارد، تا کنون استراتژی‌های اصلی خود در بخش حمل و نقل را مشخص نکرده است ولی ما در مدت زمان تشکیل این معاونت تعداد ۱۵۳ استراتژی را برا این بخش تعریف کردیم که از این موارد تنها ۳۰ مورد آن عملیاتی شده، ۲۹ مورد توجه شده ولی نتجه مطلوبی به همراه نداشت و ۹۴ مورد باقی‌مانده به طور کامل مغفول مانده بود.

این مقام مسئول در حوزه اقدامات انجام شده از سوی این معاونت در بخش مربوط به حوزه مسافری و باری به طور مشترک اعلام کرد: تکمیل طرح جامع حمل و نقل، حل اختلاف نظرات معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقلی، تغییر نگرش‌ها، تغییر و بررسی برخی طرح‌های مهم حمل و نقلی و مطالعات زیست‌محیطی نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌رود.

وی همچنین در ادامه اقداماتی نظیر تلاش جهت تغییر روند از خودرو محوری به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه برون‌شهری و درون‌شهری، ارتقای سطح خدمات حمل  و نقل در شقوق مختلف حمل و نقلی(مشتری مداری) و هماهنگی طرح‌های فرادست و سایر طرح‌ها با تمامی سیاست‌ها و خط مشی موجود را از فعالیت‌های انجام شده در حوزه مسافری اعلام کرد و افزود: تهیه طرح آمایش لجستیک، ایجاد متولی جهت پیگیری موضوعات لجستیک، رفع موانع لجستیک در راستای ارتقای شرایط LPI كشور و تهیه طرح های مختلف به منظور افزایش ترانزیت در ایران نمونه‌هایی از فعالیت‌های صورت گرفته معاونت حمل و نقل در بخش باری و لجستیک به شمار می‌روند.

وی در پایان دو اقدام تهیه تحلیل‌های کلان کشورهای منطقه و مسیرهای رقیب ترانزیت ایران و اتخاذ تصمیم مناسب و همچنین تغییر شیوه رفتار با کشورها از برخورد تک مدی به فرامدی را از فعالیت‌های مهم این معاونت در حوزه بین‌الملل اعلام کرد و گفت: فعال شدن کمیسیون ایمنی راه‌ها در تمامی استان‌ها نکته مهمی است که انتظار داریم اجرایی شده و به آن توجه شایانی شود./

 
طرح جامع حمل و نقل کشور (1382) مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

طرح جامع حمل ‌و نقل به عنوان اساس اقدامات دراز مدت بخش حمل ‌و نقل دارای اهمیت و حساسیت بسیاری است و آثار گسترده‌ای در كل كشور از ابعاد مختلف خواهد داشت و باعث غنی و علمی شدن هرچه بیشتر تصمیمات و برنامه‌های بخش‌ حمل ‌و نقل، انطباق بیشتر فعالیتها با برنامه‌ها و سیاستهای بالادستی، كاهش افراط و تفریطها و رفتارهای ناهماهنگ و انفعالی یا سلیقه‌ای، كاهش فشارهای سیاسی بر بخش، افزایش رضایت مردم و ارتقای بهره‌وری از امكانات و منابع و نهایتا هماهنگی بخش با توسعه پایدار كشور می‌گردد.


در غیاب طرح جامع حمل ‌و نقل، الگویی علمی و منظم برای برنامه‌ریزی بلندمدت بخش حمل‌ و نقل و بكارگیری شیوه‌های حمل ‌و نقل در دست نمی‌باشد و فعالیت های برنامه‌ریزی، احداث، بهره‌برداری و پشتیبانی در هر یك از زیربخش های حمل ‌و نقل در ‌هاله‌ای از ابهام و بدون هماهنگی كامل با دیگر شیوه‌های ترابری و دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی صورت می‌پذیرد و علاوه بر هدر رفتن بخشی از سرمایه‌ها و امكانات، چه بسا كمبودها یا تراكم موضعی عرضه خدمات ایجاد می‌شود و نارسائی فعالیتهای مقطعی و ناهماهنگ را نشان می‌دهد. جالب است كه در قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه‌وترابری (مصوب 1353) اولین وظیفه وزارت راه‌وترابری مطالعه و تنظیم برنامه‌های جامع ترابری كشور تعیین شده است.در همين راستا مطالعات اوليه طرح جامع حمل و نقل كشور در سال 1382 با همكاري شركت مترا و مشاور خارجي EGIS شروع شد.

 

برای دانلود فایل‌های طرح جامع، روی لینک های زیر کلیلک کنید:

جلد اول - گزارش فاز یک

جلد دوم - گزارش فاز دو

جلد سوم - گزارش فاز سه

جلد چهارم - گزارش فاز چهار

 
راهکار کاهش تلفات جاده‌ای چیست؟ مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

9 درصد از کل کشته‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تصادفات در راه‌های روستایی است.

راهکار کاهش تلفات جاده‌ای چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس آمارهای موجود هر ساله بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات ترافیکی کشور در راه‌های اصلی، آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها است . با بررسی انجام شده حدود 9 درصد از کل کشته‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تصادفات رخ داده در راه های روستایی بوده است.

با توجه به کمتر بودن حجم عبوری از راه‌های روستایی نسبت به سایر راه ها تعداد کشته شدگان در حدود 1800 نفر در یک سال بوده که باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام شود.

بطور کلی عوامل متفاوتی ممکن است بر این آمار تاثیر گذار باشد که از آن جمله می‌توان به عدم کنترل و نظارت دقیق بر این معابر، بالا بودن سرعت جریان عبوری، فاصله تا مراکز امداد و خدمات رسانی، وضعیت نگهداری و مدیریت معبر و دور بودن از مراکز جمعیتی اشاره کرد.

رئیس پلیس راهوار ناجا در این باره می‌گوید: راه‌های اصلی،آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده که این امر نشانگر این است که در راه‌های روستایی چالشی وجود ندارد.

باتوجه به این در محورهای اصلی به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه و به خصوص در فصل‌های تابستان و ایام تعطیل این آمار به صورت انفجاری بالا می‌رود بطور مثال اگر یک روز تعطیل به تعطیلات پنج شنبه و جمعه اضافه شود ناگهان شاهد سرازیر شدن سفرهای تهران به محورهای شرق استان تهران هستیم که به دلیل نبود زیر ساخت‌ها در طول مسیر هراز و گاهی فیروز کوه بار ترافیک در این جاده‌ها متراکم می‌شود که باید در حوزه زیر ساختی جاده‌ها به لحاظ ایمنی سازی و توسعه اقداماتی انجام شود.

بیشترین تصادفات رانندگی در جاده‌های روستایی باتوجه به اینکه فرهنگ ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده های برون شهری و داخل شهری آن طور که باید در روستاها رخ نداده بیشترین تصادفات نیز در همین جاده‌ها رخ می‌دهد.

به طور مثال تصادفات رانندگی ملکان مربوط به جاده‌های روستایی است، در این شهرستان با توجه به آمار کمتر از 3 درصد موتور سواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. همچنین 7 درصد تصادفات جاده‌ی قائن مربوط به راه‌های روستایی است که 64 درصد تصادفات جاده‌ای این شهرستان در 13 روز اول مهر در راه‌های روستایی انجام شده است.

3 درصد از تصادفات استان زنجان در جاده های فرعی روستایی رخ می‌دهد زیرا مسیرهای روستایی به دلیل نبود پلیس و دوربین‌های ثبت تخلف، قواعد و اصول رانندگی رعایت نمی‌شود.

براساس آمار تصادفات شهرستان نیکشهر در جاده‌های روستایی 45درصد تصادفات فوتی و جرحی در محدوده این شهرستان و در جاده‌های غیر استاندارد روستایی اتفاق افتاده است.

امید است که با تحلیل و ارزیابی تصادفات جاده‌های روستایی ،تعیین نقاط حادثه خیز در آن ها ،اعمال قوانین و مقررات ترافیکی، تغییر رفتارهای ترافیکی جهت افزایش نظم و انضباط، بکارگیری تجهیزات هوشمند در راه‌های روستایی و راه‌های کاهش خطرات حاشیه در این راه‌ها، آمار تصادفات در جاده‌های روستایی و اصلی کاهش یابد.

 

گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان

 
سرهنگ رحمانی: بارش باران و ترافیک روان در جاده‌های کشور مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور به تشریح آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور پرداخت.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور در گفت‌و‌گو با گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور، اظهار کرد: طبق ‌آخرین گزارشات دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور در تمامی جاده‌ها و معابر کشور وضعیت ترافیکی عادی و روان گزارش شده است.

 

وی بیان کرد: بر همین اساس در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، خوزستان، ایلام، چهار محال بختیاری، قزوین، گیلان، مازندران، تهران در اکثر محورها و در استان خراسان رضوی در محورهای قوچان و چناران-مشهد خراسان شمالی محور کمن بید و زنجان محور زنجان-قزوین، سمنان محور گرمسار، کردستان محورهای مریوان و بانه، کرمانشاه محور گیلانغرب، آذربایجان غربی محورهای ارومیه- تبریز و خوی- ماکو و در یزد محور اردکان- ناین بارش باران گزارش شده و در سایر راه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است.

 

رحمانی در پایان عنوان کرد: تردد تمامی کامیون و کامیونت‌ها تا اطلاع ثانوی در محور کرج – چالوس ممنوع است.

 

گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان

 
<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 2
 

توسعه حمل و نقل محور

کلیه حقوق این سایت مربوط به مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک بوده و استفاده از مطالب آن
تنها با ذکر منبع بلامانع است

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما