***   ترویج تفکر علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

مزایای عضویت در سایت

elektronik sigara elektronik sigara ukash ukash zirkonyum diş satış ve resmi sitesi zirkonyum diş

ورود اعضا



امروز

شنبه, 27 آبان 1396

بانک اطلاعات تخصصی

پروژه ملی مسیر

خرید یکپارچه بلیت سفرهای برون شهری

اعضای آنلاین

ما 50 مهمان آنلاین داریم
 
ضرورتهای حمایت از توسعه صنایع دریایی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
مدهای حمل و نقل برون شهری - دریایی
شنبه, 19 فروردین 1391 ساعت 16:22
پنجشنبه ، 22 دی 1390 ، 07:00

تمامی کشورهایی که به دریا راه دارند پایتخت یا مهمترین شهرهای آنها شهرهای بندی آن کشورها هستند به عنوان مثال بندر شانگهای چین، بندر بصره عراق، بندر کراچی پاکستان، بنادر کلکته و بمبئی هند، بنادر سیدنی و ملبورن استرالیا، بندر هامبورک، بندر تورنتو کانادا بنادر بزرگ آمریکا و کشورهای دارای مرز دریایی اما در ایران شهرهای بزرگ عبارتند از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز و تنها شهر مهم بندری ایران بندر عباس است که جزء 7 شهر بزرگ کشور نیز نمی باشد.

بنادر از امتیازات زیادی برخوردارند که ما از این مواهب و امتیازات استفاده مناسبی ننمودیم.

ارزان ترین وسیله حمل و نقل در جهان کشتی می باشد با استفاده از کشتی می توان چند صد هزار تن بار را از دورترین نقاط جهان با هزینه مناسب به بنادر منتقل نمود لذا بنادر به دلایلی چون:

- دستیابی آسان و ارزان به مواد اولیه کارخانه های صنعتی و تولیدی

- دستیابی به آب فراوان

- کم هزینه و آسان تر بودن انتقال تجهیزات کارخانه ها و قطعات مورد نیاز آنها

- هزینه کم صادرات محصول به سایر کشورها

و دلایل متعدد دیگر از مزیت های ویژه ای برای احداث واحدهای تولید و صنعتی برخوردارند. به این سبب اکثر کشورها اقدام به احداث واحدهای صنعتی و تولیدی در حاشیه بنادر می نمایند حتی کشور عربستان نیز کارخانه های بزرگ پتروشیمی را در حاشیه بنادر احداث نموده است.

چنانچه کارخانه های فولاد، پتروشیمی، آلومینیم  و کارخانه های بزرگ که نیازمند تامین مواد اولیه خود از خارج کشور می باشند و برنامه  صادرات محصولات خود را دارند بهترین مکان برای احداث این واحد های تولید حاشیه بنادر است.

چنانچه این روند منطقی و علمی اجرایی شود شهرهای بندری ایران رونق چشمگیری خواهند نمود و با رونق این شهرها امکانات نیزب بسوی آنها گسیل خواهد شد. امکاناتی از قبیل فرودگاه های مجهز و فعال، اتصال به قطارهای پر سرعت، بیمارستان ها و دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ همه اینها ره آورد حاصل از توسعه بنادر می باشد.

یکی از مهمترین صنایعی که وابسته به دریا می باشد صنعت کشتی سازی است. در ایران حدود 30 سال است که سرمایه گذاری در صنعت کشتی سازی انجام می شود و شرکتهایی چون ایزوایکو، صدرا، کشتی سازی اروندان وچند شرکت دیگر فعال شده و سفارشاتی نیز برای ساخت کشتی دریافت کرده اند. این شرکتها نتوانستند در موعد مقرر سفارشات ساخت را انجام دهند و بعضا با سالها تاخیر مواجه گردیدند اما علت چیست شرکت ایزوایکو همزمان با دریافت سفارشات اقدام به ایجاد حوزچه آرامش و دو حوزچه بزرگ برای ساخت و تعمیر کشتی های اقیانوس پیما نمود و تا کنون چند صد میلیارد تومان برای ساخت این زیر بناها هزینه نموده است لذا بخشی از پیش پرداخت های ساخت کشتی برای ایجاد زیر بناها هزینه شد این وضعیت در صدرا نکا و کشتی سازی اروندان نیز اتفاق افتاد لذا پولی که برای ساخت کشتی از کارفرماها دریافت شد صرف ایجاد زیر بناهایی گردید که لازمه صنعت کشتی سازی می باشند. ساخت این زیربناها می بایست با حمایت ویژه نظام بانکی و کمک های بلا عوض دولت انجام می شد اما نظام بانکی حمایت چندانی از ساخت زیر بناها ننمود و شرکتها همگی دچار مشکل تامین نقدینگی شدند.

مشکلاتی که برای تامین قطعات و تجهیزات ساخت کشتی وجود داشته و دارد مشکل دبگر صنعت کشتی سازی است اکنون زیربناهای لازم در شرکتهای کشتی سازی تا حدود زیادی آماده شده اما مشکلات تحریم و تامین نیروی انسانی متخصص و موانع  قانون کار فعالیت ساخت کشتی در ایران را با موانع و مشکلات زیادی مواجه نموده است که این وضعیت کماکان ادامه دارد. نیروی انسانی تحصیل کرده و  ماهر کمتر حاضر به حضور دائمی در شهرهای کمتر توسعه یافته بندری هستند چرا که این شهرها از امکانات بهداشتی و بیمارستانی و رفاهی لازم برخوردار نیستند و خانواده ها کمتر رضایت به اسکان در شهرهای بندری ایران می شوند البته در چند سال گذشته بندر عباس تا حدودی شاهد پیشرفت و توسعه بوده که امید است با ایجاد امکانات لازم شرایط جذب نیروی انسانی ماهر در این بندر و سایر بنادر فراهم شود.

در ایران بانکها حتی حمایت های اولیه را از صنعت کشتی سازی بعمل نمی آورند مثلا در کشورهای صاحب صنعت کشتی سازی از جمله چین، کره و ژاپن بانکها کشتی در حال ساخت را به عنوان ضمانت پرداخت وام می پذیرند و وام های بلند مدت کم بهره به کشتی سازان بزرگ پرداخت می کنند اما در ایران بانکها انتظار دارند کشتی سازها برای پروژه های چند ده میلیارد تومانی مسکن و زمین خود را به عنوان ضمانتنامه بانکی قرار دهند.

چند سال است قانونی در مجلس  تحت عنوان قانون حمایت از صنایع دریایی تصویب شده و شورایی تحت عنوان شورای عالی صنایع دریایی در قانون پیش بینی شده تا جلسات آن با حضور رئیس جمهور و چند وزیر و معاون رئیس جمهور تشکیل وجهت حل مشکلات،  پیشبرد امور و توسعه صنایع دریایی  تصمیمات لازم اتخاذ شود اما آقای رئیس جمهور با وجود گذشت بیش از 2 سال از تصویب و ابلاغ  قانون نسبت به اجرای آن  اقدامات لازم را انجام نداده است. در قانون صندوقی به نام صندوق توسعه صنایع دریایی پیش بینی و منابع آن نیز بصورت دقیق مشخص شده اما صندوق نیز همچنان غیر فعال و بی اثر است. چنانچه قانون توسعه صنایع دریایی اجرا می شد بستر و شرایط برای تحول در صنایع دریایی و تولید انواع شناورها و ادوات دریایی ایجاد می گردید. کشور چین در ساخت ناوهای جنگی چنان سرمایه گذاری عمده نموده که آمریکا را نگران کرده و این نگرانی رسما اعلام شده است. چنانچه قانون توسعه صنایع دریایی اجرا می شد بستر برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما، ناوهای بزرگ هواپیما بر وانواع سکوهای نفتی و دکل های حفاری در ایران مهیا می شد اما مسئولین ما هنوز پی به اهمیت و جایگاه ویژه دریا و صنایع دریایی نبرده و تا وقتی این شناخت و فرهنگ ایجاد نشود مشکلات گریبانگر حوزه صنایع دریایی خواهد بود. متاسفانه مجلس محترم نیز به مصوبات خود اهمیت چندانی نمی دهد و عکس العمل مناسبی در مقابل عدم اجرای قانون مصوب مجلس از خود بروز نداده است.

چنانچه به دریا، بنادر  و صنایع دریایی اهمیت لازم داده شود زمینه اشتغال پایدار ده ها هزار نفر فراهم خواهد شد و کشور در مسیر صحیح رشد و  توسعه قرار خواهد گرفت.


مرجع : وبلاگ ندای هم وطن


 
 

توسعه حمل و نقل محور

کلیه حقوق این سایت مربوط به مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک بوده و استفاده از مطالب آن
تنها با ذکر منبع بلامانع است

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما