ریلی

پیشنهاد تنوع‌سازی نرخ بلیتها در ایام پرتردد و کم تردد/ نرخ گازوئیل بررسی مجدد شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسیدآقایی امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه راه و شهرسازی با بیان اینکه مقرر بود که طبق قانون ماده ۷۰، ۲۰ درصد از محل عوارض نرخ سوخت به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری بابت نگهداری جاده‌ها و اجرای پروژه‌های ریلی اختصاص یابد،‌اظهار داشت: هنوز درصدی از این محل دریافت نکرده‌ایم؛ به تازگی وزیر راه و شهرسازی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت مبنی براینکه این ۲۰ درصد سهمیه راه‌آهن و سازمان راهداری از محل نرخ گازوئیل باید به ۲ ارگان مربوطه اختصاص یابد که معاون اول رئیس جمهور این نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت اقتصاد و دارایی ارجاع داد.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: همچنین در این نامه پیشنهاد شده بود اگر وزارت نفت به دلیل پرداخت یارانه‌ها امکان پرداخت سهم ۲۰ درصدی راه‌آهن و جاده را از محل قیمت گازوئیل ندارد، نرخ سوخت تا ۲۰ درصد افزایش یابد و سهم ۲ ارگان مذکور از محل این افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل تأمین شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت تصمیمی اقتصادی – اجتماعی است و وزارت نفت به تنهایی مایل و قادر به اخذ این تصمیم نیست، گفت: دولت در این موضوع ۲ روش را باید مدنظر قرار بدهد اول آنکه از محل درآمد حاصل از فروش گازوئیل همین ۲۰ درصد را به سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن اختصاص دهد و یا اگر به دلیل پرداخت یارانه‌ها مشکلاتی دارد ۲۰ درصد را به نرخ گازوئیل بیفزاید تا سهم ۲ ارگان مذکور تأمین شود.

مدیرعامل راه‌آهن درباره نرخ بلیت قطار نیز گفت: تعیین نرخ با شرکت‌های خصوصی است و در حیطه اختیارات راه‌آهن نیست؛ شرکت‌ها نرخ‌های پیشنهادی خود را با توجه به میزان هزینه‌ها و ارائه خدمات، ارائه می‌دهند و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به بررسی‌های خود افزایش قیمت را تأیید کرده و یا با آن مخالفت می‌کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی که نرخ‌ها متنوع است گفت: شرکت‌ها در ۸ ماه از سال بلیت با اعمال تخفیف در نرخ ارائه می‌دهند.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: به تازگی شرکت‌های ریلی پیشنهاد دادند در قبال اعمال تخفیف‌هایی که در ایام کم‌تردد سال ارائه می‌دهند، به همان میزان افزایش قیمتی در ایام پرتردد سال داشته باشند که این موضوع در حال بررسی و رصد توسط راه‌آهن است.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه به مذاکره با کشورهای خارجی و استقبال آنها برای سرمایه‌گذاری و فاینانس در پروژه‌های ریلی ایران اشاره کرد و گفت: ظرف ۳ ماه اخیر ۱۰ کشور در سطح وزرای اقتصاد و حمل و نقل به ایران آمدند و مذاکراتی در این باره داشتیم، البته تفاوت بین فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری خارجی ریسک برعهده سرمایه‌گذار است اما در فاینانس سرمایه‌گذاری خارجی در قالب سود مورد توافق بانک مرکزی به صورت اقتصاد بازپس‌گیری انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۲۵ میلیارد یورو پروژه آماده سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل و مسکن داریم، افزود: البته سقف وام دولت از بانک‌های خارجی محدود است؛ امسال دولت فقط می‌تواند ۳۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی داشته باشد.

پورسیدآقایی افزود: اولویت راه‌آهن در اجرای پروژه‌ها، اجرای ۲ پروژه خط آهن رشت – آستارا و تکمیل برقی‌سازی خط‌آهن تهران – مشهد است.

وی افزود: اگر خط آهن رشت- انزلی – آستارا تکمیل شود کریدور شمال – جنوب فعال خواهد شد و پیش‌بینی ما برای این مسیر جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی است که برای تکمیل این کریدور ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار لازم است.

وی تصریح کرد: همچنین برقی‌سازی خط آهن تهران – مشهد ۲ میلیارد دلار هزینه دارد که دنبال فاینانس خارجی برای این پروژه هستیم.

مطلب قبلی

خط يك مترو اصفهان به طور رسمي راه اندازي شد

مطلب بعدی

پیاده راه سازی، نیاز امروز تهران

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *