مطالب حمل و نقل نیمه عمومی

تفاوت خودروی اشتراکی با سایر سیستم‌های حمل و نقل

علیرغم برخی تفاوت‌ها، شیوه‌های مختلفی اما مشابه خدمات خودروی اشتراکی وجود دارد. به عنوان مثال تاکسی، برای سفرهای یکطرفه و افرادی که توانایی رانندگی ندارند مناسب است و یا خودرو کرایه‌ای، که بیشتر برای سفرهای طولانی مناسب است بکار می‌رود. و یا همپیمایی که تعداد از افرادی که هم‌مسیر هستند با یک وسیله نقلیه به مقصد خود می‌روند.
به دلیل شباهت نسبتاً زیاد این سرویس به سرویس خودرو کرایه ای، جهت تبیین تفاوتهای این دو سرویس، موارد زیر در اینجا ذکر می گردد:
– کلیه امور مربوط به رزرو، کرایه و برگرداندن اتوموبیل در سرویس خودروی اشتراکی برخلاف خودرو کرایه ای بر عهده شخص استفاده کننده است.
–  مدت زمان استفاده از اتوموبیل خودروی اشتراکی کوتاهتر از خودروی کرایه ای است.
– ایستگاههای سرویس اتوموبیل اشتراکی عمدتاً در نزدیکی ایستگاههای حمل و نقل عمومی قرار گرفته اند.
– افراد استفاده کننده از سرویس اتوموبیل اشتراکی معمولاً جزء اعضا هستند و در مورد توانایی آنها و عدم وجود مانعی جهت رانندگی، قبلاً اطمینان حاصل شده است.
در سیستم خودروی اشتراکی یک گروه سازماندهی شده از افراد استفاده‌کننده، از یک یا بیش از یک خودروی اشتراکی، در یک شبکه غیر متمرکز مشتمل بر مکان‌های پارک خودرو (نزدیک به خانه، محل کار و یا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و ..) و با سیستم رزرواسیون منسجم و یکپارچه، خودروهای مشترکی را در زمان‌های متفاوت اما کوتاه و محدود استفاده می‌نمایند.


تهيه‌كنندگان: پدرام سعیدی زند، امیر روحی، علی تنگستانی فر
http://rpc.tehran.ir
حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است و استفاده از مطالب آن صرفاً با ذکر مأخذ بلامانع می‌باشد. ضمناً متن (WORD, PDF) بر روی سایت فوق قابل دریافت است

مطلب قبلی

تعریف خودروی اشتراکی

مطلب بعدی

استراحت مطلق در یک فرودگاه پر تردد

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *