طراحی هندسی

روشنایی پیاده رو

روشنایی خیابان های اصلی و فرعی موجب ایمنی تردد وسایل نقلیه شده و امنیت مناطقی که در حاشیه جاده قرار دارند را نیز افزایش می دهد.

البته مکان قرار گرفتن منابع روشنایی و میزان روشنایی آنها نیز حائز اهمیت است.

روشنایی پیاده رو باید به اندازه ای باشد که مسیر پیاده روی را کاملا روشن کرده و باعث ارتقای امنیت عابرین گردد ، از طرفی روشنایی پیاده رو باید باعث افزایش دید وسایل نقلیه هم بشود.

سطح روشنایی پیاده روها بر اساس استانداردهایی مشخص شده است که در جدول زیر بطور کلی آمده است :

جدول زیر سطح روشنایی را برای پیاده رو ها نشان می دهد.

موقعیت

Lux (lx)

Footcandles (fc)

پیاده روها در امتداد خیابانها

مناطق تجاری

۱۰

۰٫۹

مناطق تجاری مسکونی

۶

۰٫۶

مناطق مسکونی

۲

۰٫۲

فاصله پیاده رو از حاشیه خیابان

۵

۰٫۵

تونل های عابرین پیاده

۴۰

۴٫۰

در مکانهایی که عابر پیاده و وسیله نقلیه تردد دارند ( مثل تقاطع ها ) باید نور کافی برای حرکت هر یک از آنها فراهم شده باشد و منابع روشنایی به گونه ای باشد که هم عابرین پیاده و هم وسایل نقلیه بتوانند به راحتی حرکت کرده و همچنین توسط یکدیگر نیز قابل رویت باشند.

البته در مکانهای تجاری ، لازم است تا سطح روشنایی ارتقا یافته و فضای نزدیک به سطح زمین نیز روشن گردد. در مراکز خرده فروشی اغلب از لامپ های نزدیک به سطح و یا از لامپ هایی که زاویه روشنایی بالایی دارند ، استفاده می شود.

در بعضی مناطق نیز از هر دو نوع لامپ استفاده می شود.

در مناطقی ( مثل پیاده راههای خرید ) که تردد عابر پیاده مد نظر قرار می گیرد ، تامین سه نوع منبع روشنایی زیر ضروری خواهد بود :

– منبع روشنایی که روشنایی کلی خیابان را تامین نمایند.

– منابع روشنایی که سطوح پائین تر و بین درختان و زیر درختان را بتواند روشن کند( که معمولا از لامپ های تنگستن استفاده می شود. )

– منابع روشنایی که از مغازه ها و فروشگاهها تامین می شود و محدوده خیابان ها را روشن می کنند.

کمبود هریک از منابع روشنایی فوق اثر مستقیمی بر کاهش میزان تردد و عدم تمایل به پیاده روی یا خرید در ساعات شب را خواهد داشت.

عابرین پیاده تمایل بسیار کمی به تردد از مکانهای تاریک حتی برای خرید دارند و حتی اگر بخش کوچکی در امتداد یک خیابان تجاری، تاریک باشد مسیر خود را تغییر داده و سعی خواهند کرد تا همه مسیر خود را در روشنایی طی کنند. بنابراین توجه به نقاط تاریک در امتداد پیاده رو نیز اهمیت زیادی دارد و مانع تغییر مسیر عابرین در عرض خیابانها خواهد شد .

در خیابانهای تجاری روشنایی مناسب عامل بسیار مهمی در افزایش تردد عابرین و همچنین موفقیت تجاری آن خیابان خواهد بود.

روشنایی خیابانها از نظر روانی باعث آرامش مردم شده و در صورتیکه روشنایی خیابان تا اندازه باشد که بتوانند ماشین خود را که در خیابان پارک کرده اند براحتی ببینند با خیال آسوده و بهتر می خوابند ، البته روشنایی برای تامین امنیت خیابانها کافی نیست ولی می تواند احساس امنیت داشتن را به مردم دهد.

روشنایی مناسب و نامناسب

روشنایی مناسب می تواند پیاده رو را کاملا روشن کند و روشنایی نامناسب نور را به بالا پخش کرده و فضای قابل استفاده عابرین را بطور کامل روشن نمی کند.

هر منبع نوری که برای روشن کردن معابر استفاده می شود از بخش بالایی خود نور را خارج می کند . در طرح Cobra- Head که در شکل زیر آمده و بطور گسترده برای روشنایی معابر عمومی بکار می رود مقدار زیادی از روشنایی را در جهت بالا و در جهت افقی هدر میدهد.

شعاع های نور افقی با فاصله نیم مایل به زمین میرسند ، در این فاصله ، شدت نور به میزان ۰٫۲ درصد شدت نوری است که به طور مستقیم فضای زیر آن را روشن می کند. بنابراین طراحی منابع روشنایی در استفاده مفید از روشنایی آنها نقش اساسی دارد .

در ادامه بعضی از این منابع روشنایی بررسی می گردند:

مدل Cobra Head که برای روشنایی بسیاری از خیابانها بکار می رود و از سال ۱۹۶۰ تا کنون بدون هیچ تغییری استفاده می شود. این منبع ۳۰ درصد نور را به سمت بالا پخش می کند.

این مدل برای روشنایی پیاده روها بکار می رود و ۳۰ درصد از روشنایی را به سمت بالا پخش می کند.

این مدل دکوری حدود ۷۰ درصد نور را به سمت بالا پخش می کند.

در صورتیکه در حالت نشان داده شده بکار رود حدود ۳۰-۵۰ درصد نور را به سمت بالا پخش خواهد کرد و در صورتیکه به جهت پائین خم شود مقدار روشنایی هدر رفته به صفر میرسد.

نمونه هایی از منابع روشنایی مناسب به شرح زیر می باشند :

این مدل دکوری فقط ۵ درصد روشنایی را به بالا پخش می کند .

مدل Box Design بهترین طراحی است که علاوه بر شکل مکعبی فوق می تواند به شکل کره و یا سیلندری طراحی شود و ۱۰۰ درصد روشنایی را به جهت پائین هدایت می کند.

منابع روشنایی هوشمند

برای امنیت عابرینی که می خواهند از خطوط عابر پیاده عبور کنند می توان از منابع روشنایی کهربایی که در درون خطوط کار گذاشته می شود استفاده کرد.

 

این منابع ، روشنایی کافی برای عبور ایمن عابرین پیاده را تامین کرده و رانندگان نیز دید کافی خواهند داشت.

عابر پیاده این سیستم را فعال می کند که می تواند بصورت دستی و توسط خود وی باشد و یا بطور خودکار فعال گردد.

بعد از فعال شدن این سیستم چراغها با سرعت ثابت شروع به فلاش زدن کرده و به وسایل نقلیه موتوری هشدار می دهند که عابر پیاده ای در آن نزدیکی است .

این چراغها بطور اتوماتیک بعد از گذشت زمان تنظیم شده خاموش می شوند .

مطلب قبلی

سايت هاي حمل و نقل و ترافيك

مطلب بعدی

سوخت گيري توسط روبات

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *