خودرو شخصی

افزايش هزينه و عوارض استفاده از خودرو شخصي در نقاط مركز

دوشنبه ، ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ ، ۱۶:۲۹ مسئله قيمت گذاري بر زيربناهاي حمل و نقل ده ها سال است كه مورد توجه كشور هاي پيشرفته قرار داشته است. اين امر بر اساس تعيين تعرفه هاي عبور ا ز جاده ها، اتوبا نها، پل ها و خيابانها پيگيري مي شده است. شايد تصور رايج از دليل تعيين تعرفه و عوارض عبور اين است كه اين تعرفه ها و عوارض به عنوان بازده ناشي از سرمايه گذاري

در امكانات شهري و زير بنائي اخذ مي شود. در صورتي كه اين وجه، جنبه به نسبت كم اهميت قضيه است. نكته مهم در واقع كنترل آثار بيروني و تخصيص بهينه فضاهاي عمومي است. براي مثال يك مطالعه در كانادا در سال ۲۰۰۲ نشان داد كه فقط هزينه ازدحام در ترافيك مناطق شهري براي مردم كانادا سالانه بين ۲٫۳ تا ۳٫۷ ميليارد دلار است. به اين هزينه بايستي هزينه آلودگي هوا و گرم شدن محيط را اضافه كرد (بر اساس احتساب ۸۰۰۰۰ ساعت وسيله نقليه اختلاف ساعت اوج و معمول ترافيك روزانه در شهر تهران مي توان به برآوردي حدود ۳۰۰۰ ميليارد ريال هزينه ازدحام در سال در شهر تهران رسيد). بنا بر اين قيمت گذاري فضاهاي ترافيكي با هدف كاهش اين هزينه ها و يا دروني كردن آن( يعني اينكه ايجاد كننده آلودگي و ازدحام شخصآ متحمل هزينه آن شود) انجام مي شود.

اجراي اين سياستها از جمله سبب شده است كه بسياري از شهرهاي بزرگ كشور هاي پيشرفته عاري از ازدحام ناشي از ترافيك خصوصي باشند و هواي شهر هاي مزبور نيز از آلودگي كمتري بر خوردار گردد. در اين كشور ها ورود اتومبيل شخصي به خيابانها بسيار پر هزينه است. يكي از ابزار مورد استفاده در اين مورد تعيين تعرفه هاي اقتصادي است. تعيين تعرفه ها بر اساس تشخيص مقامات شهري درمورد ميزان عبور و مرور قابل قبول و ازدحام قابل تحمل انجام مي شود و اين امر به صورت خود كار منابع در آمدي را براي دولتهاي محلي و ملي فراهم مي كند تا امكان توسعه حمل و نقل عمومي را مهيا كنند. فن آوري پيشرفته در اين مورد كمك شايان توجهي را فرا هم كرده است. براي مثال كنتر هائي كه بر روي خودرو ها نصب مي شود، درهنگام عبور خود رو از مناطق مختلف تعرفه را از فرستنده خود كار تعبيه شده در كنار اتوبان يا پل دريافت مي كنند. اين كنتر ها به صورت خود كار هزينه تعرفه را از كارتهاي اعتباري ويا پيش پرداخت صاحبان خودرو بر داشت و به حساب شهرداري يا مسئول مربوط واريز مي نمايند. اين روش ها شرايط مشابه مكانيزم بازار را براي قيمت گذاري فضاي ترافيكي ايجاد كرده است. اينگونه دست آورد هاي تكنولژي جديد امكان تعيين هزينه استفاده از فضا هاي عمومي را فراهم و به تعيين ارزش واقعي اين فضا ها كمك كرده است. براي مثال در ژاپن هزينه عبور اتومبيل ها از بعضي بزرگ راهها معادل ۶۳ سنت براي هر كيلو متر است (حدود ۶ دلار براي عبور هر خودرو از يك جاده ده كيلومتري). از ابتداي سال ۲۰۰۰ كشور هاي آلمان ، اتريش و سو ئيس سيستم الكترونيكي احتساب هزينه عبور اتوماتيك را براي كاميون ها بر قرار كرده اند. سيستم هاي مشابهي در سنگاپور تايوان ، هنگ كنگ، لندن و شهر هاي كشور هاي شرق آسيا به كار گرفته مي شود


دکتر طبیبیان
منبع : http://www.rastak.com

عکس های جالب مهمانداران زن شرکت های هواپیمایی در کشورهای مختلف جهان
مطلب قبلی

يونيفرم مهمانداران شركت هاي هواپيمائي كشورهاي مختلف

مطلب بعدی

Hov چيست؟

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *