خودرو شخصی

سيستم خودروي اشتراكي در شهرهاي كشور راه اندازي مي شود

Carsharing

(استفاده از خدمات اشتراکی از خودرو به عنوان جایگزینی برای مالکیت خودرو شخصی)

“خودرو اشتراکی” یک سیستم  حمل و نقلی است که افراد با عضویت در آن می توانند از خودروهای اشتراکی  بصورت زمانی  ويا مسافتي استفاده کنند.در این سیستم، رزرو به صورت آنلاین یا تلفنی ، پیاده روی تا پارکینگ خودروها ، باز کردن خودور توسط کلید های الکترونیکی ، و درنهایت استفاده از خودرو می باشد. پرداخت به صورت ماهیانه بر مبنای زمان و / یا مسافت (پرداخت صورت حساب آخر هر ماه صورت میگیرد). این سیستم حمل و نقلی جایگزین مناسب مالکیت شخصی خودرو می باشد و می تواند نقش مهمی درفراهم کردن دسترسی به خودرو برای استفاده های کاری و سفرهای بین روز کارمندان داشته باشد.

Carpooling” (هم پیمائی )” و “اتوموبيل كرايه اي” با  Carsharing (خودروی اشتراکی) تفاوت دارد و يك حركت جديد و موفق است كه در برخي از كشورها اجرا شده و كاملا موفق بوده است.

بدیهی است که استفاده از خودروی اشتراکی یک گزینه کم هزینه نسبت به خودرو شخصی برای افرادی با سفرهای خودرو شخصی کمتر از حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر در سال می باشد و در شهرهاي ساير كشورها كه اين طرح را پياده كرده اند ؛ به طور معمول بین ۸ تا ۱۵ عضو برای  استفاده از هرخودروی اشتراکی وجود دارد.  استفاده از خودروی اشتراکی در واقع ؛گزینه ای است مابین نداشتن اتومبیل و داشتن خودرو شخصی. از اين لحاظ خيلي اهميت دارد.

تفاوت های اصلی و مهم ” خودروی اشتراکی” و “اتوموبیل کرایه”

این تفاوتها بیشتر درعدم تمرکز خودروها ی اشتراکی و قابل دسترس بودن برای همه افراد (با یک پیاده روی حدود ۳۰۰ متري ) ؛مناسب بودن آن برای سفرهای کوتاه ؛ و استفاده بیشتر از خودروی اشتراکی  توسط افراد محلی در یک منطقه می باشد در حالیکه در اتوموبیل کرایه ؛ تمرکز امکانات و خودروها در یک مکان (معمولاً در فرودگاهها و مراکز شهر) بوده و نیازمند یک کارمند برای کرایه دادن خودرو می باشد و همچنین اتوموبیل کرایه برای سفرهای با مدت زمان طولانی  مناسب است و  بیشتر توسط توریست ها و مسافران  استفاده می شود..

تفاوت های هزینه ای خودروی اشتراکی   با اتوموبیل کرایه و تاکسی

پرداخت  در سیستم  خودروی اشتراکی بر مبنای استفاده ساعتی و گاهی بر مبنای مسافت طی شده ، وپرداخت اتوموبیل کرایه به صورت روزانه و بدون در نظر گرفتن میزان مسافت می باشد. خودروی اشتراکی از نظر هزینه ای مناسب برای سفرهای متوسط و کوتاه ، واتوموبیل کرایه مناسب برای سفرهای طولانی تر می باشد، اما تاکسی گزینه ای ارزان تر در سفرهایی است که نیاز به پارک خودرو به مدت طولانی است .

در مجموعه گزینه های حمل و نقل ؛ معمولاً  خودروی اشتراکی را ”حلقه مفقوده ” ای می نامند که  امکان استفاده  از حمل و نقل عمومی و نيمه عمومي، دوچرخه سواری، و پیاده روی ؛ با امکان دسترسی به یک خودرو در صورت نیاز برای بیشتر سفرهای روزانه را  فراهم می نماید. این سیستم نهایتا به كاهش انگيزه خريد و تملک در افراد فاقد خودرو ، كاهش انگيزه خريد خودرو اضافي در خانواده هاي داراي خودرو ؛ و حتی فروش خودرو ملكي منجر می شود.

تاریخچه

این سیستم اولین بار در کشور سوییس  در سال  ۱۹۸۷ایجاد شد و پس از یک سال  شرکتی هم در برلین آلمان آغاز فعالیت کرد و پس از آن  این فعالیت در کل اروپا رواج گرفت. در سال ۲۰۰۴ هفتاد هزار نفر در آلمان و شصت هزار نفر در سوئیس  عضو سیستم خودروی اشتراکی بودند.این سیستم در امریکا نیز در سال ۱۹۹۴ راه اندازی شد.

توضيحات تخصصي ديگري بصورت مشروح وجود دارد كه به جلسه اي موكول مي كنيم كه با شهرداري ها خواهيم داشت.

هم اكنون شركت طراحان تردد پارس تنها مجموعه اي است كه در اين ارتباط تحقيقات گسترده اي انجام داده و با دارا بودن شركت همكار فرانسوي ؛ تجربه موفق اجراي اين سيستم را در فرانسه دارد.

Website: www.parsconsultant.com ,      www.parsconsultant.ir

E-mail  :  info@parsconsultant.com Tel. : 021 – 44055841

مطلب قبلی

اطلاعاتی در خصوص عملکرد و نقش سوپاپ در موتور خودرو

مطلب بعدی

ثبت نام دوره تخصصی و کاربردی دوره تقاضای سفر 2

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *