تقاضای سفر

پيك و تاريخچه پيدايش آن (۱)

چهارشنبه ، ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ، ۱۰:۳۰

پيك در زبان انگليسي: bike messenger, Motor Messenger, Courier, motorcycle courier, Cycle Messenger

مقدمه:

Courier (پيك) عبارت است از شركت يا شخصي كه جهت ارسال كالا، بسته، پيام و يا انجام خدمات سريع استخدام مي شود. اين شركت ها از شركت هاي پست بوسيله مواردي چون سرعت، امنيت، رديابي كالا، سرويسهاي تخصصي و جداگانه، زمانهاي تحويل قابل تشخيص و تمايز مي باشند. استفاده از خدمات پيك از سرويس هاي پستي گرانتر بوده و استفاده از آنها به بسته هايي محدود مي شود كه در يك يا چند مورد از موارد ذكر شده در بالا داراي ارزش بالاتري باشند كه بتوانند اين تفاوت هزينه را پوشش دهد.

شركت هاي مختلف در مقياس هاي گوناگون فعاليت مي نمايند بعضي در محدوده همان شهر، منطقه، كشور و بعضي در سراسر دنيا. معروفترين اين شركت ها عبارتند از: Aramex, DHL, FedEx, TNT N.V. و UPS

در گذشته دونده ها و پرندگان خانگي براي رساندن بموقع پيام ها ونامه ها مورد استفاده قرار مي گرفتند. زمانيكه انسان توانست اسب ها اهلي نمايد، استفاده از اسب به سرعت جاي موارد ديگر را گرفت.


انواع پيك :

در شهرها معمولا دوچرخه، موتور و ون جهت ارسال كالا و خدمات صورت مي پذيرد در حاليكه در مسافت هاي بالاتر از وسائلي همچون كاميون، قایق، قطار و هواپيما استفاده مي شود.

با گذشت زمان نیاز برای دستیابی به سرویس های جدید در پیک احساس گردید. با افزایش قیمت سوخت و نیز به منظور دستیابی به اهداف بهره وری توسط شرکت ها این نوع جدید از پیک ها تحت عنوان “Take care of business” شکل گرفتند. کارمندان و مدیران شرکت ها کار بیشتر ودر نتیجه زمان کمتری جهت انجام کارهای خارج از محیط کار دارند. بنابراین شرکت های پیمانکاری مستقل نسبت به گذشته بیشتر مورد استفاده و بررسی قرار گرفتند و خلا موجود در صنعت پیک حس گردید. امروزه تحقیقات، حمل و نقل حیوانات خانگی، انجام امور بانکی و کاغذ بازی های اداری و سایر امور مشابه در زمره سرویسهای توسط شرکت های پیک ارائه می شوند.

بررسی صنعت پیک در برخی کشورها:

انگلستان

شروع صنعت پیک(از نوع Sameday) در این کشور از شرکت های تاکسی در شهر لندن آغاز گردید ولیکن به سرعت جای خود را به پیک های موتورسواری دادند که توسط همان شرکت ها به عنوان نیرو جذب شده و فقط به این امر می پرداختند. در اواخر سالهای ۱۹۷۰ شرکت ها محلی و استانی رشد جهشی یافته و به شرکت های بزرگ تبدیل شدند. امروزه شرکت های بزرگی از نوع Next-Day courier در این کشور وجود دارند که از آن جمله می توان به FedEx, DHL و UPSاشاره نمود.

در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که به صورت تخصصی به حمل انواع بار، مدارک مهم و حساس و مایعات می پردازند. همچنین هزاران شرکت ها و افراد مستقلی در این کشور به این امر اشتغال دارند که سرویس های Sameday و Next-Day را ارائه می دهند. این کار بدلیل سرمایه پایین و تقاضای بالا بسیار رایج شده است.

پیک های موتوری نیز هنوز در در لندن و شهرهای بزرگ وجود دارند که علت آن تجمع بالا در این شهرها و پایین بودن هزینه آن در ترافیک های سنگین می باشد.

شرکت های بزرگی چون Interlink Express, Citylink و FedExسرویس P.O.D (اثبات تحویل کالا) را دارا می باشند که شرکت های کوچکتر از ارائه آن معذور می باشند.

برخی از این شرکت ها سرویس next-day را به سایر کشورهای اروپایی ارائه می دهند. از این جمله می توان به شرکتهای FedEx و Interlink Expressاشاره نمود که به اکثر کشورهای اتحادیه اروپا ارسال کالا می نمایند. نکته جالب این است که هزینه آن از ارسال توسط وسائل جاده ای بسیار ارزانتر و در زمانی بین ۲ تا حداکثر یک هفته انجام می پذیرد. اکثر این شرکت های بزرگ حساب های کاربری (Account) برای مشتریان خود ایجاد می نمایند تا آنها با سهولت بیشتری اقدام به ارسال و ردیابی کالا نمایند.

آمریکا

صنعت پیک دارای سابقه طولانی و جایگاه مهمی در این کشور می باشد. شرکت Wells Fargo در سال ۱۸۵۲ تاسیس گشت و به سرعت به بزرگترین شرکت تحویل کالا تبدیل گردید. این شرکت در زمینه حمل طلا، بسته و روزنامه و مجلات به غرب تخصص دارد. بعد از آن شرکت Pony Express تاسیس گردید که بسته ها را در زمانی کوتاهتر در مقایسه با روشهای سنتی جابجا کی کرد. این شرکت بدلیل تحویل بموقع کالا در سطح کشور مشهور شد که نتیجه ساخت راه آهن، خودرو و بزرگره های بین ایالتی می باشد.

ردیابی کالا:

ردیابی کالا در شرکت های بزرگ از روشهای ذیل انجام می پذیرد:

Tracking Number

Reference

Email


مطلب قبلی

نگاه کلی به تأثیر فناوری اطلاعات بر سفرهای شخصی

مطلب بعدی

چرا باید به مدیریت تقاضای سفر توجه ویژه کرد؟

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *